Fysio - cross

"Fysio - cross"

Fysioterapeutisk træning med Nanna

Vi træner indendørs i vinterperioden i klinikkens træningssal.

Onsdage kl. 18: – 19:00

Fysio – cross er funktionel træning med fokus på stabilitet, styrke og på at få pulsen op. Der trænes med egen kropsvægt, elastikker og enkelte træningsredskaber. 
I vinterperioden (oktober 2023 – april 2024) har vi valgt at flytte holdet indendørs på klinikken. Alle fordele ved træningen og garantien for ømme muskler er de samme!! 

Træning i naturen har mange fordele for blodtryk, stress og livskvalitet, læs mere om dette længere nede på siden. Som udgangspunkt skal du som deltager ikke have akutte skader eller alvorlige gener i ryg og knæ, det kræver dog ikke at du (endnu) er i god form. Alle øvelser kan niveau opdeles så alle kan få en god oplevelse. Nanna er erfaren fysioterapeut og kan sammensætte øvelserne så det passer til dit niveau, tager hensyn til dine skavanker eller fokusere på et særligt område som trænger til genoptræning. Har du spørgsmål til noget som der betyder at du tøver med at deltage, er du velkomme til at tage kontakt til klinikken. 

Nanna er uddannet fysioterapeut og har bred træningserfaring blandt andet har hun tidligere været instruktør på Fysio-Bootcamp som er et udendørs træningskoncept.

Medbring: drikkedunk, håndklæde eller eventuelt liggeunderlag.

8 ugers træning, med mulighed for individuel konsultation – løbende optag på holdet! 

 

Forløbet koster 700 kroner og indeholder 8 ugers træning som købes som et klippekort.

 

Ønskes der individuel konsultation tillægges dette prisen. Book tid til en plads på holdet og tag en ven med, ved at kontakte klinikken her!

 

Vi har oplevet at flere vil fortsætte på holdet, da vil der kunne købes opfølgende klip til yderligere 8 ugers a 85 kroner pr gang.

Træningen foregår uden henvisning fra lægen og er ikke tilskudsberettiget fra sygesikringen. 

Fordele ved at træne i naturen

Udendørstræning giver højt humør

Kroppen frigiver endorfiner, når du træner. En undersøgelse har vist, at deltagerne blev 50% gladere, hvis de trænede udendørs modsat i træningscentret. Og det behøver ikke at være en lang løbetur i parken, men blot 5-20 minutters træning i et grønt område. Træning i naturen løfter både selvværdet og humøret. Den friske luft, og lyden af fugle gør bare noget ved humøret.

Naturen kan være med til at nedsætte depression og forhøjet blodtryk

Ved at opholde dig blot 30 minutter i en park eller skov sænker du risikoen for forhøjet blodtryk med 9% og risikoen for depression med 7%.
Løb eller en gåtur i naturen eller i en park i byen har en øjeblikkelig virkning på stress. De naturlige lyde af vind i trætoppene, løbesko på grussti og omgivelserne, der passerer forbi, virker afbalancerende og beroligende på sindet.
Desuden virker regelmæssig fysisk aktivitet afstressende.

Du får mere energi

Motion booster dig med ny energi, når du føler dig træt, og frisk luft kan øge effekten. Alene 20 minutter udenfor kan friske dig op som en god og stærk kop kaffe. Mange kender måske også det med at tage 5-10 minutter udenfor i den friske luft i løbet af en arbejdsdag for, at cleare hovedet og få noget energi.

Immunforsvaret styrkes

Dit helbred er også en af de gode grunde til at træne ude. Når du vælger den friske luft frem for at bruge medlemskortet til fitnesscentret, styrker du dit immumforsvar, samtidig med at du slipper for bakterier. Ligesom børnehavebørn smitter hinanden, når de opholder sig mest indendørs og er mange sammen på lidt plads, er der også frit lejde for forkølelsesvira på håndvægte, spinningcykler og i omklædningsrum.

Upload på D-vitamin

Sollyset er vores naturlige kilde til D-vitamin. D-vitamin spiller en vigtig rolle i udviklingen af vores knogler og det booster immunforsvaret. Vitamin D er blevet hyldet som et mirakelmiddel for vores sundhed, velvære og helbred. Om efteråret og vinteren, hvor solen skinner i færre timer, og vi tilbringer mindre tid ude handler det om, at hente meget ved at træne på tidspunkter, hvor det er lyst.

Det kan øge din kalorieforbrænding

Faktisk forbrænder du ca. 5% mere ved temperaturer omkring frysepunktet. Det løber op i ca. 100-500 kalorier på f.eks. en times løb afhængig af din kropsvægt. Ved løb bruger du f.eks. også flere kræfter på at bevæge dig fremad udenfor end på løbebåndet.