POWERLASER

Hvordan virker Powerlaser

Powerlaser kan anvendes til smertelindring af ledgigt, reduktion af smerte og hævelse ved inflammationer, accelereret heling af tennis og golfalbue, opheling af sår, samt hud- og  arvævsbehandling. Laser bruges i vid udstrækning af mange behandlere og har dokumenteret effekt.

Laserterapi tilfører vævet energi og øger via biostimulation celleaktiviteten i bindevæv, sener og bruskvæv. Resultatet er blandt andet øget kollagenproduktion. Forskning har vist, at laserlyset påvirker mitokondriernes produktion af ATP (Adenosin Trifosfat) og optimerer iltning og fagocytter.

Laserterapi øger blodgennemstrømningen, lymfeaktivitet, afspænder musklerne, regulerer inflammationsprocessen og øger cellulære metabolisme. Dermed accelereres kroppens egne reparationsprocesser, og immunforsvaret styrkes lokalt.

Behandling i fysioterapi med Powerlaser

Laser virker smertelindrende og hjælpe musklerne til at slappe af. Laserbehandling gør ikke ondt og der er ingen bivirkninger. Der er højest tale om behandlingsreaktioner i form af en forøget irritation, uro og murren i det behandlede område. Dette er ganske normalt og aftager i løbet af 12-24 timer.

Typiske skader som kan behandles med Powerlaser er:

• Forstuvning
  • Knoglebrud
  • Korsbåndsskade
  • Skulderskade
  • Knæskade
  • Rygsmerter

Den positive virkning på vævet kan også bruges som en fordel i arvævsbehandling, hvor helingen og kvaliteten af arvævet påvirkes positivt. Det er muligt at give behandlingen tidligt i helingsfasen selv før såret er helet. Powerlasere er ligeledes særdeles velegnede sammen med akupunktur og kan anvendes både som supplement, eller som erstatning for nålene, hvis der ønskes behandling på særlige indstikspunkter uden nåle.

Behandling med biostimulerende laser sker ofte i kombination med anden behandlingsformer og kan bruges som behandling og smertelindring på selv akutte skader. Alle fysioterapeuterne på klinikken har deltaget på kursus i behandling med vores nye Powerlaser. Laser er en tillægsydelse til din fysioterapeutiske behandling.

Kort om baggrunden for brug af Powerlaser

Den terapeutiske og helende effekt af laserbehandling, LLLT, blev opdaget allerede i 1967, hvor Professor Endre Mester i Budapest udførte forsøg med laboratorierotter.

Formålet med forsøget var at undersøge effekten af laser på rotter med hudkræft. Han barberede rotterne, lavede et lille snit hvorefter han podede halvdelen af rotterne med cancer. Resultatet blev anderledes end forventet. Kræftcellerne var upåvirket af laserbehandlingen, men til gengæld observerede han, at sårene efter podningen helede væsentlig hurtigere på de rotter, som havde fået laserbehandling end hos kontrolgruppen.

Denne observation satte gang i forskningen af LLLT/Low Level Laser Therapy, også kaldet biostimulation laser, cold laser eller PhotoBioModulation (PBM). Siden er der lavet mange artikler og undersøgelser omkring effekten af laser, som signifikant påviser positiv effekt på kroniske lændesmerter i forhold til smertelindring og funktionsevne (Copyright 2003 Wiley-Liss, Inc.)

Kilde og mere information på Powermedic.com